Carezzo in Rabo & Co Magazine

Carezzo in Rabo & Co Magazine

De toekomst van eiwitrijke voeding...

Veel sportfanaten weten wel dat wat extra eiwit na de training goed is voor het spierherstel. Maar voor ouderen en zieken is het echt essentieel om elke dag voldoende eiwitten binnen te krijgen. En dat gaat dus bepaald niet vanzelf als je weinig eetlust hebt. Met de eiwitverrijkte producten van het Helmondse Carezzo lukt het wel. ‘Kiezen wat je lekker vindt en krijgen wat je nodig hebt, dat is ons credo.’

Het waren ziekenhuisdiëtisten die Fred Bergmans als eerste de vraag stelden: kon hij levensmiddelen ontwikkelen met extra eiwit, die wel lekker smaken? Het probleem dat de diëtisten omschreven, was groot. ‘Als je ouder wordt of ziek bent, neemt je eetlust af. Daardoor verlies je heel snel aan kracht en dat bouw je niet zomaar meer op’, vertelt hij. ‘Eiwitten zijn een essentiële bouwstof voor je spieren en botten, ze stimuleren je herstel en houden je op gewicht. Als je ziek of zwak bent, heb je tot wel twee keer zoveel eiwit nodig als een jonger of gezond persoon. Dat krijg je er met normale voeding nooit allemaal bij gegeten.’

Wetenschappelijk onderbouwd

Met zijn ervaring in de levensmiddelenbranche dacht Bergmans daarom in 2009: daar zou ik best eens wat op kunnen verzinnen. Hij stapte in het consortium Cater with Care, waaraan ook Wageningen University & Research en Ziekenhuis Gelderse Vallei deelnamen; samen wilden ze producten ontwikkelen waarvan het effect wetenschappelijk onderbouwd kon worden. In 2010 richtte Bergmans samen met ondernemer Wim van Cuijk Carezzo Nutrition op, met als doel lékkere eiwitverrijkte voeding te ontwikkelen. ‘Het was bepaald niet eenvoudig om zoveel mogelijk hoogwaardige wei-eiwitten in brood, fruitdrinks en soepen te verwerken, zonder dat het de smaak aantastte. Ook de textuur moest goed zijn, je wilt mensen geen betonmix voorzetten. Na eindeloos veel mengen, bakken, zelf proeven, laten proeven en weer bijschaven, hadden we in 2015 een resultaat waar we helemaal achter stonden.’ Dat hun tevredenheid terecht was, bleek uit het feit dat ze nog datzelfde jaar de Accenture Innovation Award wonnen, een landelijke prijs voor de beste innovaties voor duurzame voeding. ‘In een mum van tijd was de helft van alle ziekenhuizen klant, inmiddels leveren we aan bijna alle ziekenhuizen.’

Meer eten door kleine porties

Het was de wetenschappelijke onderbouwing die de medische wereld over de streep trok, maar het zijn de smaak, het assortiment en de portiegroottes die de consument overtuigen. ‘Als je ziek of zwak bent, heb je niet alleen minder honger; je smaak kan ook veranderen, bijvoorbeeld door medicatie. Soms verdraag je bepaalde geuren of smaken niet meer’, zegt Bergmans. ‘Het laatste waar je dan op zit te wachten, is dat je allerlei extra’s moet eten om aan te sterken. Door het extra eiwit dus in allerlei dagelijkse producten te verwerken – van brood tot fruitdrank, van soep tot macaroni en muffins – kunnen mensen blijven eten waar ze wél trek in hebben. Door de porties bovendien klein te houden, is de kans dat mensen alles opeten, groter. Bij een vol bord denken ze al snel: dat krijg ik nooit op. Dan haken ze af. Het blijft fantastisch als klanten vertellen dat ze eindelijk iets hebben gevonden dat ze wel kunnen verdragen.’

Kijkend naar de toekomst, verwacht Bergmans dan toch ook de sportwereld te veroveren? ‘We zijn via de moeilijkste deur de markt binnengekomen, dus wellicht stappen nog eens over naar de sportwereld. Maar vooralsnog richten we ons op een andere uitdaging: we willen meer plantaardige eiwitten gaan gebruiken dan dierlijke. Dat is nog best lastig, want die hebben heel andere eigenschappen. Maar ook dat zal ons lukken. We zijn niet voor niets een voorloper, hè?’