ALBERT SCHWEITZER ZIEKENHUIS ACTIEF MET ROOMIJS!
Carezzo stelde een aantal vragen aan vier diëtisten: Laura de Boer, Michèle van Huizen, Astrid Wils en Natasja Kool van het Albert Schweitzer ziekenhuis, hun reacties waren als volgt:
Wat zijn de ervaringen van patiënten met Carezzo roomijs?
De reacties van patiënten op het roomijs zijn positief. Men vindt het lekker en proeft geen verschil met standaard roomijs. Het wordt gezien als een traktatie. Als het nog te koud is laat men het even staan, maar het wordt vanwege de luchtige samenstelling bijna altijd helemaal opgelepeld.
Welke functie vervult het roomijs in jullie ogen?
Het is een perfecte vervanger van standaard roomijs, maar dan met 3x zoveel eiwit. Het is tevens een welkome afwisseling qua consistentie in vergelijking met drinkvoeding. Daarnaast is het koud en dus verfrissend.
Op welke momenten wordt het roomijs gegeven?
Wanneer de patiënt het wil. Soms in de ochtend, soms 3 cupjes op een dag. Het wordt eigenlijk op ieder moment van de dag gegeten, maar steeds vaker in de avond, wanneer de zorgassistent de laatste koffieronde doet tussen 19.00 en 20.00 uur. Omdat de avonden lang zijn is dat een geschikt moment om de eiwit intake te spreiden.
Zijn er bepaalde afdelingen waar patiënten het roomijs extra waarderen en dus veel wordt ingezet?
We zien veel afname op: Oncologie, Interne, Chirurgie, Cardiologie en ook voor patiënten met een vochtbeperking is het roomijs heel geschikt.
Kan het roomijs patiënten activeren?
We zien kansen om patiënten te motiveren om samen met familie het roomijs te nuttigen in het Aspretto restaurant dat daarvoor speciaal ruimte heeft gemaakt in het diepvriesmeubel. Zo sla je twee vliegen in één klap: voeding & beweging. Bijkomend voordeel is dat de patiënt minder afhankelijk is van de zorgassistent. We denken hierbij aan een soort strippenkaart of bonnensysteem. Vanaf 1 juli gaan we starten met Carezzo roomijs dat verkrijgbaar is in het Aspretto restaurant van Sodexo.
Vinden jullie beschikbaarheid in het ziekenhuis belangrijk?
Ja, we merken dat wanneer patiënten het roomijs lekker vinden ze gemotiveerd zijn om daar mee door te gaan in de thuissituatie. Hoe lager de drempel om het te verkrijgen, hoe beter. Patiënten worden hierover geïnformeerd.
Hebben jullie nog tips voor de verdere ontwikkeling?
We zouden naast de Vanille- en Aardbeivariant ook graag een friszure variant willen zien zoals citroen- of passievrucht.
Wil je ook kennismaken met Carezzo Roomijs, neem dan contact met ons op.
