CARE IS HET UITGANGSPUNT

CAREZZO is een nieuw voedingsmerk waarin de professional snel het woordje CARE herkent.
Wij denken vanuit verzorging en niet vanuit behandeling, wat ook wel CURE wordt genoemd.
CAREZZO is ook het Italiaanse woord voor streling of liefkozing.

Wij werken vanuit de beleving van eten en drinken waarin het genieten van lekker eten en drinken centraal staat.

CAREZZO wil een verbinding maken tussen zorgvuldig samengestelde recepturen en zorgeloos genieten.

Wij halen onze inspiratie uit onze belofte aan u:

“Kiezen wat je lekker vindt en krijgen wat je nodig hebt”.

WAT

We bieden een effectieve oplossing voor het probleem van ondervoeding. Dat doen we met een eiwitverrijkte basisvoeding en keuze in verschillende smaken, texturen en eetmomenten. Deze oplossing is minstens zo lekker als reguliere voeding en door de samenstelling van het assortiment kan door de dag heen geconsumeerd worden terwijl je niet meer hoeft te eten om toch meer eiwit binnen te krijgen.

MISSIE

Wij ontwikkelen, wetenschappelijk onderbouwd en op een innovatieve wijze, een nieuw assortiment van zeer toegankelijk te consumeren basisvoeding. Deze is gebaseerd op de toevoeging van extra eiwit om daarmee het (latente) probleem van ondervoeding bij in het bijzonder oudere mensen tegen te gaan.

WAAROM

Er is een probleem en dat is ondervoeding. Voor mensen die hiermee te maken hebben betekent dit een slechte fysieke toestand, traag herstel en minder quality of life. Voor de maatschappij betekent dit hogere zorgkosten met name bij ouderen. Door de vergrijzing neemt dit aantal toe, zo ook de wens tot behoud van zelfstandigheid, maar dan moet ondervoeding wel aangepakt worden.

VISIE

Ondervoeding is, met name bij de groeiende groep ouderen, een onderschat probleem waarvoor tot op heden geen adequate oplossing was, want meer eten lukt niet. Daarom hebben wij een basisvoeding oplossing ontwikkeld die zonder meer te moeten eten toch bijdraagt aan een betere fysieke gesteldheid vanwege de hogere eiwit inname. Daarmee verbeteren wij de quality of life en weten we de alsmaar stijgende zorgkosten te verlagen.

HOE

We ontwikkelen en vermarkten eiwitverrijkte basisvoeding. Dat doen we met nieuwe, betaalbare voedingsconcepten op basis van groenten, fruit en granen. Zo bouwen we aan een nieuwe waardeketen van wetenschappelijk onderzoek tot innovatie, productie en de lancering van een nieuwe range eiwitverrijkte consumenten producten voor doelgroepen met speciale voedingsbehoeften.

EIWITVERRIJKTE BASISVOEDING:
ZORGVULDIG SAMENGESTELDE RECEPTUREN EN
ZORGELOOS GENIETEN

CAREZZO NUTRITION BV

Fred Bergmans en Wim van Cuijk zijn de oprichters van Carezzo Nutrition BV. Los van elkaar waren zij uitgedaagd door de vraag van diëtisten om te komen met meer variatie en echt lekkere producten voor mensen met ondervoeding. Ook waren zij geraakt door het feit dat het risico op ondervoeding zo groot is in ziekenhuis en zorginstelling en de bestaande oplossingen in diëten en medische drinkvoeding niet toereikend zijn.

Met hun uitgebreide ervaring in levensmiddelen moet het mogelijk zijn een range van eiwitverrijkte voedingsmiddelen op basis van groente, fruit en granen te brengen, die meer eiwit bieden in het gangbare voedingspatroon. Vertrouwde verse producten waarvoor mensen kiezen omdat zij dit lekker vinden. “Kiezen wat je wilt en krijgen wat je nodig hebt”.

Beide ondernemers werken sinds 2012 intensief samen met Wageningen Universiteit, het Ziekenhuis Gelderse Vallei en andere partners in het consortium ‘Cater with Care’ aan wetenschappelijk onderzoek en klinische studies voor de onderbouwing van eiwitverrijkt eten en drinken in de zorg.

Carezzo Nutrition BV is ervan overtuigd dat deze krachtenbundeling leidt tot een nieuw voedingsconcept dat dé oplossing kan zijn voor dit grote probleem en de eiwitinname in de broodmaaltijden en tussendoor momenten zal verhogen. Meerdere studies geven aan dat juist op deze momenten de tekorten ontstaan, waardoor de eiwitinname achterblijft bij de norm.

Carezzo Nutrition zal zich richten op eiwitverrijkte basisvoeding, zoals brood & banket, fruitdrink, groentesoep en roomijs, welke past in het normale eetpatroon.

ONDERZOEK MAAKT HET MOGELIJK

Voor de ontwikkeling van kennis over eiwitverrijkte voeding hebben we intensief samengewerkt met voedingskundigen en met diëtisten. In wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld wat de eiwitbehoefte is van de doelgroep en hoe deze het best voorzien kan worden door eiwitverrijkte voeding.

Voor de ontwikkeling van deze producten is samengewerkt met twee kenniscentra: het European Bakery Innovation Centre (EBIC) voor de brood- en banketproducten en met NIZO Research voor de fruitsappen, groentesoepen, fruitzuivel en fruitijs. De uitdaging is steeds om zo veel mogelijk eiwit toe te voegen aan reguliere en vertrouwde producten zonder dat de smaak of textuur minder wordt. Gedurende deze onderzoeken en ontwikkelingen zijn grensverleggende stappen gezet wat betreft processen en recepturen. “Het is lekker, ik proef geen verschil” is voor ons het grootste compliment.

ZORGVULDIG SAMENGESTELDE RECEPTUREN

Carezzo maakt lekkere en alledaagse producten voor mensen met behoefte aan extra eiwit. Dit betreft brood, fruitdrink, groentesoep, banket, en roomijs. We besteden veel aandacht aan de kwaliteit van het eiwit. Het extra eiwit in het Carezzo brood is op de essentiële aminozuren gebalanceerd op het profiel van de gouden standaard; het eiwit van het kippenei. Met het plantaardige eiwit uit soja is de hoge kwaliteit van een groot deel van het extra eiwit gegarandeerd. In de vloeibare producten werken we met een samenstelling van plantaardige en dierlijke eiwitten en hebben we steeds gezocht naar een optimale samenstelling die past bij de smaak en structuur van deze fruitdrinks, groentesoepen en roomijs.

HET GEMAK VAN CAREZZO

LEKKER EN GOED BLIJVEN ETEN

Eten en drinken moet lekker zijn en dat geldt ook voor eiwitverrijkt eten en drinken. Wij hebben met het Carezzo assortiment veel smaakstudies gedaan bij het senioren smaakpanel van de Wageningen Universiteit. Het bijzondere van dit SenTo panel (Senioren van de Toekomst) is dat er ook deelnemers bij zijn met verminderde smaak en geur vermogens. Als eerste product ooit is het eiwitverrijkte Carezzo brood in dit panel getest met een zeer positief resultaat. De deelnemers vinden dit brood significant lekkerder dan standaard brood.

Het is ook belangrijk of je een product wilt blijven eten en dat het niet ten koste gaat van andere maaltijden. Wij hebben met Carezzo brood een studie gedaan bij ouderen in het VU medisch centrum die met een acute ziekte waren opgenomen en bij ouderen in een revalidatie kliniek die daar drie weken verbleven. In deze studie kwam naar voren dat men evenveel sneetjes brood at als van een standaard brood en dat dit zelfs na drie weken niet minder werd. Het extra eiwit in Carezzo brood droeg ongeveer voor de helft bij aan de totale toename van de hoeveelheid eiwit per dag. De conclusie van de onderzoekers is dat Carezzo brood bijdraagt aan een significante toename van de eiwit inname. Over dit onderzoek zijn meerdere wetenschappelijke publicaties verschenen.

EENVOUDIG ZIEN WAT DE EIWIT INNAME IS

Op alle verpakkingen van de Carezzo producten staat een cijfer. Dit cijfer geeft aan hoeveel gram eiwit in dat product zit, per portie. Daardoor wordt het heel erg makkelijk om te weten en bij te houden hoeveel extra eiwit een persoon op een dag nuttigt. Met de Carezzo producten is dat heel makkelijk te doen. Twee sneetjes brood leveren al 16 gram eiwit op. In een cake zit 10 gram eiwit. Een soepje bevat 10 gram eiwit en dat geldt ook voor een fruitdrink en het roomijs. Als je wilt kiezen tussen smaken of verschillende producten kan je meteen zien waar je op uitkomt qua eiwit inname.

MAKKELIJK TE OPENEN CUPJES

Op alle vloeibare producten zit een nieuw type sluiting, met een grote rok. Het ziet er niet alleen gezelliger uit, maar is ook veel handiger omdat je het met de hele hand kan lostrekken. Dit is met name belangrijk voor ouderen als de motoriek of kracht iets minder wordt en je toch een goede grip wilt.

WAT DIËTISTEN ERVAN VINDEN

We hebben door het onderzoeksbureau SARV International een onderzoek laten doen bij diëtisten van ziekenhuizen en zorginstellingen naar hun houding ten opzichte van ondervoeding en het voedingsconcept van Carezzo. Dit is wat zij ons vertellen:

  • ‘ik heb niet zo’n goed gevoel bij de huidige aanpak van diëten en drinkvoeding: niks werkt echt om ondervoeding op te lossen’.
  • ‘we blijven hangen in een JA MAAR discussie en dan gebeurt er niks’
  • ‘met zo’n hele range is er altijd wel iets dat men lekker vindt, dit gaat gewoon werken’.
  • ‘als ze kunnen kiezen kunnen ze het langer volhouden’
  • ‘de getallen zijn een leuk hulpje om te weten wat ze nodig hebben’
  • ‘met Carezzo wordt het wel heel eenvoudig’

HET GEMAK VAN CAREZZO:
EENVOUDIG KIEZEN EN ZIEN
WAT DE EIWIT INNAME IS